Talentontwikkeling

Bekijk ook

De jeugdafdeling van VRC heeft zich met ingang van seizoen 2007-2008 aangesloten bij de RAC Talentontwikkeling Midden-Nederland.  RAC Talentontwikkeling Midden-Nederland is een samenwerkingsverband tussen regionale amateurclubs en FC Utrecht. Het project heeft als doel om het voetbal in de regio te ontwikkelen en de samenwerking tussen de amateurclubs en FC Utrecht te versterken.

Eredivisionist uit de Domstad haalt banden met Veenendaalse Racing Club aan.

“Afgelopen seizoen heeft VRC het initiatief genomen om intensiever samen te werken”, zegt Bas van den Brink van FC Utrecht. “Hun mate van enthousiasme en pro-activiteit werkt aanstekelijk. Wij werken dan ook graag mee aan hun ontwikkeling en zien het als een mooie uitdaging de samenwerking te intensiveren.”

Ook bij de vereniging uit Veenendaal leeft een positief gevoel rondom de versteviging van de al bestaande samenwerking. “VRC is heel blij met deze intensievere samenwerking. VRC herkent zichzelf in de visie van opleiden bij FC Utrecht”, aldus Patrick Rebergen, bestuurslid voetbalzaken VRC.

Het voordeel van RAC

FC Utrecht ondersteunt de RAC-clubs door kennis en ervaring te delen. Dit doet FC Utrecht zowel theoretisch als praktisch, met o.a. themabijeenkomsten, deelstages en demotrainingen. Die zijn allemaal onder leiding en supervisie van de FC Utrecht jeugdtrainers. Dit garandeert een hoog niveau van trainingen. Door deze ondersteuning wil FC Utrecht het niveau binnen de clubs handhaven dan wel verbeteren. De RAC-clubs kunnen op deze manier persoonlijke ondersteuning en hulp krijgen van FC Utrecht bij het ontwikkelen van hun eigen club. FC Utrecht biedt haar RAC-clubs verder ondersteuning vanuit de maatschappelijke afdeling en de commerciële afdeling, zodat de RAC-club haar leden optimaal kan bedienen.

Vernieuwen en verbeteren

De trainers en scouts van FC Utrecht proberen de club voortdurend te vernieuwen en te verbeteren. Ieder jaar ontwikkelt FC Utrecht zich op het gebied opleiden, performance en data. De RAC-clubs kunnen van dichtbij zien hoe dit gaat en wat de positieve gevolgen hiervan zijn.

Jeugdscouting

RAC Talentenontwikkeling Midden-Nederland speelt een prominente rol in de jeugdscouting binnen FC Utrecht. De aangesloten regionale amateurclubs spreken af dat ze FC Utrecht informeren over talenten die binnen hun jeugdopleiding voetballen. Jeugdscouts bekijken deze spelers en beoordelen of zij worden uitgenodigd  voor een testwedstrijd. Indien de technische staf denkt dat de jonge spelers het niveau hebben om binnen de jeugdafdeling van FC Utrecht te voetballen, krijgen ze deze mogelijkheid aangeboden. Inmiddels hebben zich al meer dan vijftig verenigingen aangesloten en is bijna de helft van alle nieuwe spelers in de jeugdopleiding van FC Utrecht afkomstig van RAC-clubs.

Contactpersoon bij FC Utrecht

Vanuit FC Utrecht werken diverse mensen aan RAC Talentontwikkeling Midden-Nederland. Rik van der Horst coördineert de dagelijkse gang van zaken rondom de samenwerking met de RAC-clubs.