Nieuwe verenigingsscheidsrechters voor VRC

VRC groeit nog steeds hard: elk jaar komen er meer elftallen bij en zijn er meer wedstrijden. Deze wedstrijden hebben een scheidsrechter nodig, daarom investeren we o.a. in nieuwe scheidsrechters. Zo zijn er afgelopen week 5 nieuwe scheidsrechters die de opleiding tot verenigingsscheidsrechter hebben afgerond en hierdoor bekwaam zijn geworden om wedstrijden te fluiten binnen VRC. Gefeliciteerd toppers!

Éen van de nieuwe scheidsrechters stelt zich hieronder graag voor en vertelt waarom het zo leuk is om scheidsrechter te zijn.

Als je op zaterdag iemand in een KNVB-scheidsrechtertenue bij VRC ziet lopen, is de kans aanwezig dat ik dat ben. Mijn naam is Freddy Jakobsen, ik ben 37 jaar, getrouwd en heb twee kinderen waarvan de oudste voetbalt bij VRC. Alweer bijna twee seizoenen coach ik zijn team JO9-5.

Wat maakt het fluiten bij VRC zo leuk voor jou?
Het fluiten heeft meerdere leuke kanten, het leiden van de wedstrijd maar ook de omgang met spelers en trainers. Ik zie het ook als een gezellige ochtend/middag waar je toch ook sportief bezig bent.

Wat voor wedstrijden fluit je bij VRC?
Ik fluit meestal senioren elftallen, dus alles vanaf de JO16 tot het 2e elftal van VRC en alles daartussen. Ik kan aangeven welke wedstrijden mijn voorkeur hebben, hier wordt rekening mee gehouden.

Wat leer je precies met de scheidsrechters cursus?
Deze opleiding bestond uit vier bijeenkomsten van drie uur met praktijkoefeningen op locatie. Tijdens de opleiding kregen we te maken met opdrachten, spelregelquizzen, oefeningen en reflectie op onze eigen wedstrijden. Het ervaringsdeel bestond uit het fluiten van minimaal vier stagewedstrijden bij VRC onder begeleiding van een praktijkbegeleider. Tijdens dit ervaringsgedeelte breng je de theorie direct in praktijk. De praktijkbegeleider is aanwezig tijdens deze oefenwedstrijden. Verder floten we tijdens de opleidingsavonden nog twee wedstrijden waarbij de medecursisten een rol speelden bij het geven van feedback. Qua theorie leerden we onder andere het leiding geven aan spelers op het veld, het toepassen van de spelregels, hoe te acteren bij bepaalde situaties, positie kiezen en volgen en samenwerken met assistent-scheidsrechters.

Wat heb je het meest geleerd tijdens de cursus?
Wat ik het meeste heb geleerd tijdens de scheidsrechters cursus is het positie kiezen als scheidsrechter. Denk hierbij vooral aan vrije trappen, corners, doeltrappen en op de juiste manier lopen zodat je goed kan zien wat er gebeurt.

Vaak denken mensen dat scheidsrechter zijn niks voor hem/haar is, toch is het echt leuk: naast dat je lekker sportief bezig bent is het ook leuk om het stukje gezag te hebben en om de wedstrijd in goede banen te leiden.

Bij VRC zijn we altijd op zoek naar scheidsrechters. Ben je nou nieuwsgierig geworden en lijkt het je leuk om een keer een wedstrijd te fluiten? Stuur dan een mail naar scheidsrechterscoordinator@vv-vrc.nl. We kunnen dan altijd kijken wat de mogelijkheden zijn en of je een wedstrijd zou kunnen fluiten. Wie weet schuilt er een nieuwe Danny Makkelie in je😉