Voorstelronde bestuur VRC: Gerrit Jan van de Weerthof

Wie zijn toch die mensen in het bestuur van VRC?

Hoewel veel leden het VRC-bestuur al kennen, is er ook een deel dat onze bestuursleden nog niet (allemaal) kent. Daar gaat verandering in komen, want deze zomer gaan we alle bestuursleden aan je voorstellen. Vandaag is dat onze voorzitter:

Gerrit Jan van de Weerthof

Ik ben Gerrit Jan van de Weerthof. 68 jaar oud en getrouwd met Jacoline. Wij hebben een zoon (Jochem) en een dochter (Laura).

Mijn vader was één van de negen oprichters van VRC en jarenlang jeugdvoorzitter en bestuurslid. Vanaf hele jonge leeftijd werd ik door hem en mijn moeder meegenomen naar VRC. Op mijn 10e mocht ik gaan voetballen, maar dat mocht natuurlijk alleen bij VRC. Ondanks dat het veld van GVVV op de Buurtlaan West tegenover ons huis lag. Discussie was niet mogelijk en daar ben ik mijn ouders nu nog dankbaar voor. Ik ben bijna 60 jaar lid en kijk met heel veel plezier terug op de vele leuke herinneringen aan VRC. Het is de Club van mijn Leven geworden.

Ik ben begonnen met voetballen op de Brinkersteeg en later op de Middellaan. De overgang naar Sportpark Spitsbergen in de jaren 70 was een grote verbetering voor de club. In die periode ben ik ook gestart als jeugdleider, sectiehoofd en scheidsrechter. Vrij snel daarna werd ik jeugdvoorzitter en lid van het hoofdbestuur.

Omdat ik het scheidsrechteren erg leuk vond, ben ik uiteindelijk KNVB-scheidsrechter geworden en stopte mijn actieve rol bij VRC. Bij de KNVB heb ik leuke jaren gehad, heb door heel Nederland leuke clubs mogen bezoeken en mogen fluiten op het allerhoogste amateurniveau. Als gevolg van een knieblessure ben ik na ongeveer 15 jaar gestopt.

Eind 2010 werd mij gevraagd of ik mee wilde helpen bij het zoeken van een nieuwe voorzitter. Lang verhaal kort: in januari 2011 trad ik als interim-voorzitter toe tot het bestuur en met ingang van het seizoen 2011-2012 werd ik op de ALV formeel benoemd als voorzitter van VRC. Tevens werd ik in dat seizoen voorzitter van de horecacommissie. Beide functies bekleed ik tot op heden nog steeds.

Voorzitter

De functie van voorzitter is erg veelzijdig. Denk daarbij aan het leiden van de algemene vergadering, het leiden van het bestuur en het vertegenwoordigen van de vereniging naar de Gemeente, Sportservice Veenendaal, de KNVB en andere clubs. Maar bovenal het verbinden van leden, ouders van jeugdleden, vrijwilligers en iedereen die op welke manier dan ook betrokken is bij de club. De club is niet van het bestuur maar van alle leden. VRC is geen bedrijf maar een vereniging. Verenigen/verbinden doe je met elkaar. Dat besef overbrengen is niet makkelijk maar spreekt mij erg aan en geeft mij veel voldoening als dat lukt.

Daarnaast ben ik samen met de overige bestuursleden continu bezig om het sportpark, onze accommodatie en de omgeving van het park te verbeteren. Door onze goede financiële positie hebben we de afgelopen jaren veel kunnen doen. Denk hierbij aan: realisatie 3 kunstgrasvelden, de renovatie van de tribune, kantine en bestuurskamer. De aanleg van zonnepanelen, led-veld verlichting en led-binnen verlichting, een full-color scorebord en schuifdeuren bij hoofdingang. Een aantal van deze verbeteringen zijn met (financiële)hulp van de Club van 50, de Veensche Businessclub, de Gemeente Veenendaal en Sportservice Veenendaal tot stand gekomen. Ook op voetbalgebied hebben we de laatste jaren niet stilgezeten. VRC heeft sinds een paar jaar de status van lokale KNVB-jeugdopleiding. Het maakt mij trots dat wij als club dit allemaal met elkaar bereikt hebben. Dit geeft energie voor de komende jaren.

Horeca

De functie van voorzitter horeca is weer heel anders. Met een kleine groep zijn wij verantwoordelijk voor alles wat met de bar(s), snackcorner en keuken te maken heeft. Een belangrijk onderdeel is de inkoop van alle artikelen. Zo goedkoop mogelijk inkopen maar wel conform de kwaliteit die we wensen. Henri van der Weijden doet dat elke week fantastisch. Daarnaast is het onze taak om jaarlijks de begrote omzet te realiseren. Persoonlijk houd ik mij bezig met de wekelijkse planning van onze groep horeca vrijwilligers en de wekelijks financiële rapportages uit onze kassasystemen.
In de afgelopen jaren is het ons gelukt om in de mooiste kantine van de regio een “professioneel” horecagedeelte neer te zetten. De kantine is wekelijks meer dan goed bezet en dat komt vooral door de enthousiaste groep van mensen die met een grote glimlach bereid zijn om de bezoekers te helpen aan een hapje en drankje. Samen zijn we sterk! Dank daarvoor.

Als je iets mag wensen voor VRC, wat zou dat dan zijn?

Dat we de grote groei van de vereniging de komende jaren kunnen opvangen en daarbij de open familieclub kunnen blijven die we nu zijn. Belangrijke vragen daarbij zijn:
– Hoever kunnen we met onze accommodatie groeien? We hebben nu ruim 1.500 leden. Is er een grens en waar ligt die?
– Wat kunnen we in overleg met Sportservice nog doen om extra training- en wedstrijdcapaciteit te creëren?